Odškodnění pacientů se vleče a je nejisté, přesto roste počet stížností

Platby nemocnic poškozeným lidem a pojištění odpovědnosti rostou. Ti, kdo utrpěli újmu, ale v lepší ochranu nemohou doufat.

 Doba trvání a podmínky právních sporů nadále odrazují devadesát procent poškozených pacientů od podání žaloby a domáhání se odškodného. Uvedl to právník Platformy zdravotních pojištěnců Ondřej Dostál.

„Naprostá většina zaviněných škod není nikdy kompenzována. Ani občanský zákoník, ani nic jiného zásadní změnu nepřinesl,“ míní Dostál. Nemocnice sice zaznamenávají růst stížností a sporů, ale podle právníka to neznamená, že by se více lidí dočkalo odškodnění. „Roste počet nevyřešených stížností a nedotažených žalob,“ tvrdí Dostál.

Pokud se pacient nebo jeho rodina rozhodnou soudit s nemocnicí kvůli poškození, musí být připraveni, že se spor povleče třeba šest let a že pokud prohrají, mohou protistraně platit náklady v řádech statisíců korun.

Nemocnice si přitom stěžují na narůstající ceny pojistek, které si kvůli odpovědnosti za pochybení musí ze zákona platit. Velké nemocnice platí přes deset milionů korun ročně, zatímco před deseti lety to byly statisíce. Vyplacená plnění od pojišťoven jsou navíc mnohem nižší, než kolik zaplatí nemocnice.

Ke zdražování pojistek nevedou jen některé případy, kdy pacienti vysoudili desetimilionové částky. Do určité míry za to může i to, že se soudy vlečou. „Dokud spor není uzavřený, je pojišťovna povinna držet rezervu,“ vysvětluje ředitel Pojišťovny VZP Robert Kareš.

Zkrácení soudního řízení by tedy pomohlo nejen účastníkům sporu, ale celému zdravotnictví.
Už dříve se objevily nápady, že by komerční pojistky odpovědnosti nemocnic reguloval stát. Přišel s tím poslanec Ludvík Hovorka, který úzce spolupracuje s Dostálem. Nesetkaly se ale s významnější odezvou.

Zdroj: E15.cz